دسته‌بندی نشده

انواع سینه ها

سینه هر فردی در دنیا منحصربه فرد بوده و تقریبا می­توان گفت هیچ دو نفری نیستند که دقیقا سینه­ های شبیه بهم داشته باشند. بنابراین سوالی که ممکن است از خود داشته باشید چه نوع سینه و سایزی طبیعی است؟ پاسخ این است که سینه­ های شما منحصربفرد است، تنها چیزی که طبیعی نیست درد و حساسیت غیر قابل توجیه است.

در ادامه برایتان انوع سینه­ها را شرح خواهم داد و شما بعد از خواندن این مقاله می­توانید، نوع سینه خود را تشخیص داده  و سوتین مناسبتان را پیدا کنید.

سینه از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

چند نوع بافت درون سینه خانم ها وجود دارد. درون سینه، بافت ماهیچه­ای وجود ندارد. بلکه یک ماهیچه به نام ماهیچه سینه ای در زیرسینه و بین دنده ها و سینه وجود دارد، که این ماهیچه بخشی از سینه، محسوب نمی­شود. بافت های مختلف در سینه عبارتند از:

  • بافت گراندولار: که لوبول هم نامیده می­شود. این بخش، شیر تولید می کند.
  • بافت چربی: این بافت اندازه سینه را تعیین می­کند.
  • بافت همبند یا فیبروز: این بافت، بافت چربی و بافت گراندولار سینه را در کنار هم نگه می دارد.

چه چیزی مدل سینه شما را تغییر می‌دهد؟

همانطور که در قبل گفتیم مدل سینه­ هرکسی منحصر به فرد است، ژنتیک، مهمترین عامل موثر بر تراکم، شکل، اندازه، بافت و دیگر ویژگی های سینه می­باشد و دیگر فاکتورهای موثر بر شکل پستان ها عبارتند از:

    وزن: چربی بخش بزرگی از بافت و تراکم سینه را در زنان تشکیل داده، که اندازه و تراکم آن با افزایش و کاهش وزن تغییر می­کند.

 ورزش: اگر ماهیچه های زیر سینه خود را تقویت کنید، سینه­های شما خوش فرم و گردتر خواهد شد.

سن: با افزایش سن، سینه ها افتاده و نرم تر می شوند. چون بافت سینه مانند قبل منعطف پذیر نیست.

     بارداری و شیردهی: تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی، باعث بزرگ شدن سینه می­شوند.

تغییرات سینه در زمان بلوغ

در سالهای نوجوانی، علائم اولیه­ رشد سینه آغاز می‌شود. هنگامی که تخمدان ها شروع به تولید و ترشح هورمون استروژن می­کنند، در بافت پیوندی­، چربی جمع می­شود. این اتفاق، باعث بزرگ شدن سینه شده و در سیستم مجاری شیری نیز شروع به رشد می­کند. سرعت رشد سینه برای هر زن جوان متفاوت است.

تغییرات سینه در دوران بارداری و شیردهی

بسیاری از پزشکان معتقدند که سینه تا زمان زایمان و تولید شیر، کاملا بالغ نشده­اند. تغییرات سینه یکی از علائم بارداری است. این تغییرات در نتیجه هورمون پروژسترون بوده، که علاوه بر آن، هاله تیره اطراف نوک سینه (آئرولا) متورم­تر می­شود. بیشتر خانم های باردار احساس درد در کناره های سینه را تجربه می کنند، همچین نوک سینه، سوزن سوزن شده یا درد دارد. همه این تغییرات اتفاق می­افتد تا سینه شما برای شیردهی به نوزاد کاملا آماده شود. بافت ماهیچه ای اطراف نوک سینه این امکان را فراهم می کنند که در پاسخ به محرک یا برای شیر دادن، برجسته شود. بافت ماهیچه­ای اطراف لوبول­ها نقش کمکی در راندن شیر به مجاری شیردهی دارند. غددی در هاله تیره نوک سینه وجود دارد که در آن شیردهی، روغن و مایعاتی ترشح می­کند تا از نوک سینه محافظت کند.

در دوران یائسگی چه اتفاقی برای سینه می افتد؟

وقتی خانم ها به اواخر دهه 40 و اوایل 50 سالگی زندگی خود می رسند، دوره یائسگی آن­ها شروع می­شود. در این زمان، سطح استروژن به طور چشمگیری کاهش می­یابد. این کاهش، منجر به بروز از علائم یائسگی می­شود. بدون استروژن، بافت همبند پستان دهیدراته شده و دیگر خاصیت کشسانی ندارد. علاوه بر این بافت پستانی یا گراندولار هم جمع و شکل خود را از دست می دهد و همین علت افتادگی سینه بسیاری از خانم­ها در دوران یائسگی می­باشد.

  • قبل از یائسگی، بافت پستانی بیشتر از بافت چربی و گراندولار است (تراکم بالاتر).
  • بعد از یائسگی، سینه عموما بافت چربی بیشتری دارند (تراکم پایین تر).

تاثیر هورمون ها بر رشد و تکامل پستان

هورمون های زنانه، یعنی استروژن، پروژسترون و پرولاکتین نقشی اساسی در رشد و عملکرد پستان دارند.

  • استروژن باعث انبساط و کشیده شدن مجاری شیردهی می­شود
  • پرولاکتین باعث تولید پروژسترون شده که غدد را برای تولید شیر آماده می­کند.
  • پروژسترون باعث افزایش تعداد و اندازه لوبول­ها شده و سینه را برای شیردهی آماده می­کند.

ممکن است از خودتان بپرسید آیا ممکن است فردی 2 یا 4 ویژگی از انواع سینه­ها را  همزمان داشته باشد؟ جواب این است بله ممکن است و ایرادی ندارد، فقط شما باید بیشترین شباهت را مد نظر قرار داده و براساس آن سوتین خود را انتخاب کنید.

در ادامه نوع و مدل سینه­ها خواهیم پرداخت برای سایزگیری و پیدا کردن سوتین مناسب می­توانید وارد آزمون آنلاین شوید.

ورزشکاری: این نوع سینه­ ها به دلیل چربی پایین سینه حالت تخت و پهنی دارند. حجم کمتری بافت چربی داشته و عضلانی ترند، این نوع سینه ­ها بیشتر در ورزشکاران دیده شده و این افراد باید از سوتین­هایی استفاده کنند که سینه­ هایشان حجیم تر و زنانه تر دیده­ شود.


سینه افتاده: در این مدل سینه ­ها نوک سینه به سمت پایین بوده و اکثرا  بافت شل و نرمی دارند.


زنگوله ای: بالای سینه کم حجم و  بافت سینه در پایین جمع شده بنابراین پایین سینه گردتر است، در اغلب این سینه­ ها بافت چربی در پایین سینه انباشته شده و کاپ بزرگی داشته، اما بین سینه­ ها کمی فاصله هم هست.


سینه نامتقارن: یکی از سینه ها کوچیکتر از آن یکی است. سینه­های نامتقارن دو اندازه کاپ متفاوتی دارند، یعنی اندازه سینه­ ها با هم تفاوت دارد.  ناهمواری سینه ­ها به اندازه یک کاپ یا کمتر بسیار رایج است و بیش از نیمی از افراد اندازه متفاوتی دارند.


شرق و غرب: نوک سینه در جهت مخالف یکدیگر و از مرکز بدن دور می­شود.


سینه گرد: بالا و پایین سینه به یک اندازه پر است که حالت گرد و سربالایی دارند.

تمام طراحان در دنیا بر اساس این مدل سینه­ها، طراحی و تولید می­کنند، بنابراین هرکسی که این نوع سینه را داشته باشد خیلی خوش شانس است چراکه همه سوتین­ها برای این افراد با این نوع سینه مناسب است.


سینه های با فاصله از هم: فقط سینه ها از هم دور هستند ولی نوک سینه اینطور نیست.

این نوع سینه­ها شبیه سینه­های با نوک شرقی و غربی است، با این تفاوت که فقط سینه­ها از هم دورند ولی نوک سینه­ها به هیچ وجه  در جهت مخالف یکدیگر نیست.


سینه باریک: سینه کم حجم با نوک سینه پایین و بافت شل

این نوع سینه­ها باریک و بلند هستند و نوک سینه ­ها به سمت پایین است.


سینه قطره ای : گرد اما بالای سینه کمی پر است

این نوع سینه­ها شبیه یک قطره اشک بوده و پایین آن کمی پرتر و گردتر از بالای آن است. این سینه­ها کمی شبیه زنگوله­ای است ولی فاصله بین سینه­ ها کمتر است.


سینه چسبیده بهم: در این نوع سینه­ ها فاصله بین سینه ­ها خیلی کم است وبه مرکز بدن نزدیکتراست.


سینه مخروطی: شکل این سینه­ ها حالت مخروطی شکل و نوک سینه­ ها تیز است، که بیشتر در سینه ­های کوچک دیده می شود.


سینه ماستکتومی: به عمل برداشتن بخش یا تمامی سینه گفته می­شود که برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه اینکار انجام می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *