دسته‌بندی نشده

ویژگی های یک سوتین ورزشی خوب

ویژگی­های یک سوتین ورزشی عالی:

این جمله را همیشه بخاطر بسپارید، هر زنی حداقل باید یک سوتین ورزشی داشته باشد. دلیلش را در ادامه به شما خواهم گفت. برخلاف سوتین­ های روزمره سوتین­های ورزشی طوری طراحی شده­اند که، در حین فعالیت های مختلف بالا و پایین رفتن سینه­ ها را محدود کنند.

اما دلیل افتادگی سینه نپوشیدن سوتین ورزشی است؟ آیا دلیل علمی دارد؟ یکی از دلایلی که سینه شما افتادگی ندارد وجود نگهدارنده های رباط نواری است که بافتی سفت و فیبری داشته و  مفاصل را کنار هم نگه می دارند، استخوان ها و غضروف ها را به هم متصل می کنند یا قسمت های خاصی از بدن را در جای خود نگه می دارند.

رباط های کوپر که رباط های معلق کوپر نیز نامیده می­شوند در داخل سینه قرار دارند. آنها از سینه شما حمایت کرده و به شکل­دهی سینه کمک زیادی می­کنند. رباط های کوپر از زیر پوست سینه از داخل و اطراف بافت سینه عبور می­کنند و به بافت متراکمی که ماهیچه های سینه را احاطه کرده است می­چسبند. با گذشت زمان، رباط­ها می­توانند کشیده شوند و شکل خود را از دست بدهند.

رباط­ های کوپر در سینه شما می­ توانند در دوران بارداری و شیردهی شروع به کشیده شدن و افتادگی کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که شیردهی مقصر افتادگی سینه است، اما حتی اگر شما به کودک خود شیر هم ندهید افزایش اندازه و وزن سینه‌های شما در دوران بارداری، همچنان می‌تواند باعث کشیدگی سینه و کشیدگی رباط‌ های سینه شود.

رباط ­های کوپر که در قفسه سینه شما قرار دارند وظیفه نگهداری سینه شما و لیفت آن را دارند، اونها خاصیت کششی بسیار پایینی دارند و در صورتی که زیاد کشیده­گی پیدا کنند، میتونن باعث افتادگی سینه شوند. حرکت مداوم همراه با بالا و پایین رفتن سینه باعث سنگینی و درد در سینه شما شده و باعث پارگی و یا سست شدن رباط ­های سینه شما می­شود.

ارین بومن پزشک جراح پستان در آتلانتا می­گوید: سوتین­های ورزشی مناسب نمی­توانند تغییرات فیبروکیستیک را تشدید کرده و باعث درد در سینه شوند. علاوه براین، یک نظرسنجی مجله پزشکی بریتانیا بر روی 13 هزار زن که در ماراتن 2012 لندن شرکت کردند، نشان داد که سوتین­های نامناسب تاچهار سانتی متر پیشرفت آنها را به خطر می­اندازد. در تصویر زیر یک سوتین مناسب و حمایتگر را برای شما آورده­ایم تا در هنگام خرید بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید.

سوتین­های ورزشی به گونه ای طراحی شده­اند، که حرکات سینه رو کنترل و کشش رباط­ها رو کاهش دهند. در واقع زنانی که سینه بزرگ و سنگینی دارند با استفاده از سوتین­های ورزشی بدون نگرانی از درد در بافت سینه می­توانند به فعالیت­های خود بپردازند، بنابراین سوتین­های ورزشی کمک بسیار مفیدی در تمرینات ورزشی به بانوان می­کنند.

سوتین­های ورزشی از لحاظ طراحی و ساختار به دو مدل تقسیم می­شوند:

  1. سوتین­های فشرده
  2. سوتین­های کپسول دار

سوتین­های فشرده با فشردن سینه به قفسه سینه، مانند یک بانداژ محکم میزان حرکت سینه­ها را به حداقل می­رساند. این سبک سوتین در بین زنان با کاپ سینه سایز A  یا B بسیار محبوب است.

خانم­هایی که کاپ سینه بزرگتری دارند، معمولا تمایلی به پوشیدن سوتین­های ورزشی فشرده ندارند، چرا که احساس تنگ بودن و خفه شدن پیدا کرده و ظاهری صاف و بدون فرم­دهی به سینه­ هاشون می­دهد.

سبک کپسول­دار، بیشتر شبیه سوتین­های با پوشش­دهی کامل هست. در این سوتین­ها کاپ­ دارای برش بوده و حمایت ویژه­ای برای سینه دارند که به طور جداگانه هر سینه را در برگرفته تا میزان پرش سینه و حرکت آن به بالا و پایین را کاهش دهند و به جای فشرده کردن سینه تنها حرکت سینه ­ها را محدود می­کند.

سوتین های کپسول­دار ورزشی ظاهری طبیعی به سینه شما داده، نه ظاهری تخت و یکدست. بنظر زنانی که سینه بزرگتری دارند این طرح، راحتتر است و همچنین این سوتین­ها حمایت بیشتری برای سینه شما فراهم می­کنند. ضمن اینکه انواع فنردار این سبک می­تواند حمایت بیشتری را ارائه کند. البته در هر دو نوع طراحی؛ رویکرد کاربردی سوتین، در نظر گرفته شده است. تنها چیزی که مهم است این است که شما بدانید که هر کدام از سوتین­های ورزشی در کدام دسته فعالیت قرار می­گیرند.

در حال حاضر سوتین­های ورزشی ویژگی­ های مختلفی را ارائه می­دهد. بسیاری از زنان حس می­کنند که سوتین ورزشی می­بایست فقط از بالای سر پوشیده شود و امکان بسته شدن از پشت یا جلو را نداشته باشد تا اینکه سوتین حمایت بیشتری داشته باشد اما این درست نیست.

بسته شدن سوتین از جلو یا پشت میزان حمایت­ کنندگی سینه را کاهش نمی­دهد و در نظر داشته باشید که ساده پوش ترین سوتین­های ورزشی آنهایی هستند که در جلو زیپ یا قزن دارند و سخت پوش ترین آنها سوتین­هایی هستند که باید از سر آنها را به تن کرد. انتخاب شما واقعا به میزان مهارت و تمایل شما به چگونگی پوشیدن و درآوردن سوتین دارد.

بندهای پهن به شیوه بهتری وزن سینه را پراکنده کرده و از این بهتر از مدل­های بند نازک هستند. بندها نباید در حین فعالیت سنگین از روی شانه سر بخورند یا به شانه­ ها شما فشار وارد کنند و بندهای قابل تنظیم به شما امکان متناسب کردن سایز را می­دهند.

فنر بیشتر در سوتین­های کپسول دار دیده میشود که به سینه­های بزرگ حمایت بیشتری را می­دهد. در حال حاضر سوتین­های ورزشی زیادی وجود دارد که برای پوشاندن نوک سینه، در کاپ خود یک پد نازک دارند. ولی به خاطر داشته باشید که ممکن است خشک شدن این سوتین­ ها زمانی بیشتری بکشد.

پارچه­های رطوبت گیر با جذب رطوبت پوست سبب راحتی شما شده ضمن آنکه سریعتر خشک می­شوند. سوتین­های ورزشی را می­توان زیر لباس به عنوان لباس و یا حتی لباس زیر پوشید، همچنین، رنگ نقش بزرگی در این زمینه ایفا می­کند. رنگ سفید همیشه از قدیم زیر لباس­های ورزشی پوشیده میشوند. سوتین­های رنگی معمولا به عنوان لباس بیرونی پوشیده می­شوند.

فعالیت­های ورزشی مختلف، سطوح مختلف تحرک را دارند. به عنوان مثال در پیاده روی یا یوگا سطح تحرک پایین است، در دویدن، میزان تحرک بالاست، بنابراین نیاز است در هنگام انتخاب سوتین به میزان تحرک خود توجه داشته باشید.

چند مورد هست که وقتی سوتین ورزشی می­پوشید باید رعایت کنید، این سوتین­ها باید کمی تنگ­تر از سوتین­های معمولی باشند ولی نه اونقدر تنگ که وقتی سوتین در شلترین قزن بسته شده نتوانید نفس بکشید. مطمئن شوید که سایز درستی را گرفتید، دستاتون را بالای سر برده اگر سوتین شل بود، به این معناست که به یک سوتین با کاپ کوچکتر نیاز دارید یا بندهای سوتین را مجددا تنظیم کنید. برای تست حمایت سوتین در فعالیت­های سنگین بعد تنظیم قزن بستن سوتین، سرجاتون بالا و پایین بپرید و اینکه بتونید کاملا حس کنید که سوتین به اندازه کافی از سینه حمایت میکند یا خیر.

پوشیدن و شستن، عمر یک سوتین ورزشی رو تعیین میکنه. وقتی یک کفش ورزشی می­خرید، احتمالا همراهش یک سوتین­ورزشی هم می­خرید. برای اینکه عمر سوتین­های ورزشیتون بالا بره هیچوقت اونارو تو خشک کن نندازید و همچنین سعی کنید از نرم کننده لباس استفاده نکنید. چرا که میتونه روی خاصیت جذب و رطوبت پارچه سوتین تاثیر بگذارد. در ضمن بهتر است که قزن­های سوتین را ببندید و قبل اینکه داخل ماشین لباسشویی بزاریدش در داخل یک کیسه شستشوی لباس زیر قراردهید.

بعضی از خانم­ها ترجیح می­دهند که همزمان بیشتر از یک سوتین ورزشی بپوشند، اونها معتقدند اینکار باعث میشه حمایت بیشتری از سینه­هاشون بشه ولی واقعا اصلا نیازی به اینکار نیست. فقط سوتین ورزشی مناسب فعالیت خودتون رو پیدا کنید.

در ادامه سوتین ­های مناسب ورزشی موجود در فروشگاه را براتون آوردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *